ایمپلنت با لیزر دندان های سالم علاوه بر ایجاد زیبایی در چهره به عملکرد بهتر دستگاه گوارش و جویدن غذا کمک شایانی می کنند. امروزه با گسترش علم و تکنولوژی، متد ها و روش های متعددی برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته وجود دارد.

هر یک از این روش ها دارای کاربرد ها و ویژگی های منحصر به فرد خود هستند، که ایمپلنت با لیزر یکی از نوین ترین متد ها نسبت به سایر روش ها به حساب می آید.

در طول این مقاله قصد داریم به کاربرد ها و ویژگی های این نوع ایمپلنت بپردازیم، پس تا انتها همراه ما باشید و از این مطالب مفید بهره مند شوید.

ایمپلنت با لیزر چیست؟

ایمپلنت با لیزر یک روش دائمی برای جبران دندان های از بین رفته می باشد، که در طول یک جراحی انجام می شود. در این جراحی متخصص با سوراخ کردن استخوان فک سعی بر جای گذاری این دندان مصنوعی دارد.

در این راستا لیزر، کار را برای دندان پزشکان آسوده تر کرده است، چرا که لیزر به حد قابل توجهی درد بیمار را هنگام انجام این فرایند کاهش می دهد. امروزه در علم پزشکی لیزر ها نقش به سزایی دارند. لیزر دارای عملکردی منحصر به فرد می باشد و مقدار تهاجم به بافت ها را کاهش می دهد و بهترین و در عین حال سریع ترین درمان را برای بیماران به ارمغان می آورد.

طی این روش لیزر با طول موج های مختلف و تمرکز بر روی بافت به وسیله ی نور مخصوص قسمت مربوطه را برش می دهد. از آن جا که لیزر به طور دقیق بر روی بافت متمرکز می شود می تواند برشی دقیق را ایجاد کند به گونه ای که چاقو های جراحی قادر به این کار نیستند. همچنین این روش تمرکز و دقت پزشک را افزایش می دهد.

جالب است بدانید که فرایند کاشت ایمپلنت توسط لیزر حدودا ۲۰ تا ۴۵ دقیق زمان می برد. در طول این عمل دندانپزشک با ایجاد بی حسی موضعی، با به کار گیری لیزر مخاط را قطع کرده، که در این راستا از خونریزی جلوگیری می شود و روند بهبودی بیمار سریع تر صورت می گیرد. استفاده از لیزر در فرآیند کاشت دندان با کاهش درد و خونریزی، استرس را در بیمار از بین می برد.

کاربرد های ایمپلنت با لیزر

همان طور که بیان شد؛ لیزر نقش به سزایی در دنیای دندانپزشکی دارد، در زیر بخشی از کاربرد های لیزر در زمینه کاشت دندان یا به عبارتی دیگر ایمپلنت شرح داده شده است؛

آماده کردن بافت ها برای جراحی

بافت ها و بخش های مختلف اطراف دندان قبل از شروع جراحی کاشت باید آماده سازی شوند، این بدین معنی است که حفره ای باید در محل قرار گیری دندان ایجاد شود و لیزر این کار را انجام می دهد.

قطع بافت جوانه

بعد از خارج کردن ریشه دندان، لیزر با ایجاد امواج نوری می تواند به جداسازی بافت جوانه در دندان کشیده شده، کمک کند که این فرایند احتمال بروز عفونت را کاهش می دهد.

جلوگیری از بروز عفونت

ایمپلنت با لیزر از ورود هر گونه باکتری به داخل دهان جلوگیری می کند. با پاکسازی دهان و لثه ها به طور کامل مانع ایجاد عفونت می شود.

مزایا ایمپلنت با لیزر

استفاده از ایمپلنت با لیزر تا میزان قابل توجهی تهاجم در بافت ها را هنگام جراحی کاهش می دهد. همین عملکرد زمان بهبود بیمار را افزایش می دهد. این تکنیک مناسب افرادی است که طاقت تحمل کردن درد را ندارند. همچنین این روش مانند ایمپلنت معمولی به مراقبت بعد از جراحی نیاز ندارد که موضوعی خوشایند برای بیمار ها محسوب می شود.

کاهش التهاب و تورم از دیگر مزایای این روش کاشت دندان است. از آن جا که این عمل توسط لیزر با دقت بالا انجام می شود آسیب به بافت های اطراف دندان به حداقل می رسد. در این راستا التهاب کمتری صورت می گیرد. معمولا در هنگام کاشت دندان به روش معمولی بافت های اطراف و قسمت های دیگر دچار آسیب موقتی می شوند و دندان های کناری را تحت تاثیر قرار می گیرند.

با بکار گیری لیزر در طول این جراحی، برش ناحیه مربوطه با دقت بالا انجام می شود. همین موضوع سبب جلوگیری از آسیب به بافت های اطراف می شود. از مزایا دیگر ایمپلنت با لیزر می توان به کاهش میزان درد اشاره کرد. چرا که در این روش مقدار جراحت کمتر است و بیمار درد کمتری را احساس می کند. جالب است بدانید که لیزر می تواند از بروز عفونت جلوگیری کند و میزان استریل بودن جراحی را تا میزان قابل توجهی افزایش دهد.

هزینه ایمپلنت با لیزر

به طور کلی هزینه ای که برای جراحی ایمپلنت با لیزر تعیین می شود نسبت به دیگر روش های کاشت دندان بالا تر است. اما نکته حائز اهمیت این است، که این روش هزینه هایی که در بلند مدت باید انجام شود را کاهش می شود. چرا که این‌ روش از کیفیت بالا تری نسبت به سایر روش ها برخوردار است و می تواند بر کاهش هزینه های اضافی موثر باشد.

همچنین این روش دارای طول‌ عمر و ماندگاری بیشتری نسبت به ایمپلنت های معمولی است و در بلند مدت نیاز به ترمیم کمتری دارد. در کل متخصصان دندانپزشکی به بیماران توصیه می کنند از متد های به روز تر و حرفه ای تر برای درمان استفاده کنند.

در حال حاضر ایمپلنت توسط لیزر از پیشرفته‌ ترین تکنیک ها به حساب می آید. که از مزایایی چون؛ ماندگاری بالا، کاهش هزینه های اضافی، بهبود سریع تر و … برخوردار می باشد. پس با وجود این مزایا می توان گفت؛ این روش کاشت دندان از روش ایمپلنت معمولی بهتر می باشد و ارزش هزینه های بیشتر را دارد.