شماره تماس : 02122016608

نکات کلیدی درباره جرم گیری 

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

وقتی که بعد از غذا مسواک نزنید، مابقی غذا بر روی دندانها باقی می ماند. در مرز دندان و لثه معمولا این باقیمانده غذا توسط باکتریها لایه ای چسبناک تولید می گردد. در واقع جرم دندان یک لایه چسبناک است که بر روی دندانها رسوب نموده است. در صورت مسواک زدن بعد از غذا این لایه براحتی از دندانها جدا می شود. البته در صورتی که مسواک زده نشود، این لایه به دندان می چسبد. وجود پلاک بر روی دندانها مساوی است با عفونت لثه و آسیب به دندانها. با جرم گیری دندان این پلاکهای میکروبی را از بین می برند. در این مطلب قصد داریم برخی از نکات کلیدی در باره جرم گیری را برایتان بگوییم.

       

خونریزی لثه بعد از جرم گیری

یکی از شایعترین مواردی که بعد از جرم گیری دندان ها مشاهده می شود، خونریزی لثه می باشد. این مسئله یکی از نکات کلیدی درباره جر مگیری می باشد. این امر یک مسئله نرمال و طبیعی می باشد. در واقع در حین جرم گیری لثه ها هم درگیر می شوند. این خونریزی بهمین دلیل می باشد. اصلا جای نگرانی ندارد. برای التیام لثه و جلوگیری از بیشتر شدن تحریک لثه ها میتوانید از آب نمک استفاده نمایید.

عدم تغذیه تا چند ساعت بعد از جرم گیری دندان

جرم دندان باعث ایجاد سوراخهایی در سطح دندان می باشند. بعد از جرم گیری طول می کشد که این حفره ها پر گردد. بهمین دلیل توصیه می شود که بعد از جرم گیری دندان تا مدتی چیزی میل ننمایید. اگر در این زمان چیزی بخورید احتمال رنگ گرفتن دندان زیاد می گردد.

نوع تغذیه بعد از جرم گیری

از نکات کلیدی درباره جرم گیری می توان به نوع تغذیه اشاره نمود. اغلب موارد بعد از جرم گیری دندانها به دما حساسیت نشان می دهند. البته این امر موقتی بوده و بعد از یکی دو روز حل میگردد. معمولا برای رفع این مشکل میتوانید از خمیردندانهای ضد حساسیت استفاده نمایید. علاوه بر این بهتر است تا چند روز بعداز جرم گیری از غذاهای محرک مانند فلفل  و ادویه جات مختلف استفاده ننمایید.

از دیگر غذاهایی که توصیه نمی شوندغذاهای رنگی می باشند. غذاهای رنگی شامل غذاهای با ادویه هایی همچون زعفران و زرد چوبه، رب گوجه، و یا نوشیدنیهایی همچون چای، قهوه، نوشابه، کاکائو و از این قبیل موارد می باشند. تا دو روز بعد از جرم گیری به علت قابلیت بالای رنگ پذیری دندان در این زمان از این خوراکیها استفاده ننمایید.

تصورات غلط مردم درباره جرم گیری

از نکات کلیدی درباره جرم گیری می توان ازتصورات غلط در بین مردم نام برد. از جمله برخی از این مهمترین تصورات غلط می توان به موارد زیر اشاره نمود.

زرد شدن دندان بعد از جرم گیری

برخی تصور می کنند بعد از جرم گیری دندان آنها زرد می شود. این را بدانید که دندان پس از جرم گیری تغییر رنگ نمی دهد. دندان با جرم گیری سفید نمی شود. اگر می خواهید دندانتان سفید گردد باید از روش های بلیچینگ دندان استفاده نمایید.

فقط یکبار جرم گیری کافیست

ازدیگر  تصورات غلط مردم در رابطه با جرم گیری، این مطلب است که میگویند فقط یکبار جرم گیری کافیست. این را بدانید که اگر بهداشت دهان ودندان را رعایت نکنید پس از گذشت مدت زمان کوتاهی مجددا دچار جرم دندان می گردید. به همین سبب افراد باید سالی یک تا دو بار عمل جرم گیری دندان را انجام دهند. با این کار دندان و لثه هایشان آسیبی نمی بیند و تغییر رنگ نمی دهند.

حساسیت بعد از جرم گیری

بسیاری از افراد بعد از جرم گیری با خوردن  ونوشیدن مواد غذایی گرم و سرد، احساس درد می کنند. این درد به علت حساسیت دندانها می گردد. جرم هایی که قبلا روی دندان ها وجود داشتند، مانند یک عایق عمل می کردند. به همین سبب بعد از جرم گیری بخاطر اینکه جرمی روی دندان ها وجود ندارد حساسیتش بیشتر می شود. این احساس کاملا طبیعی می باشد.  بعد از مدتی این حساسیت از بین می رود.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]