شماره تماس : 02122016608

مراقبت از دندان های مصنوعی

(کلینیک دکتر الهه صادقی)

در مطلب مراقبت از دندان های مصنوعی راجع به درمان پروتز دندان صحبت نمودیم. از دیگر مسائلی که صحبت کردیم خصوصیات و عوارض دست دندانها کمی صحبت نمودیم. در این مطلب به بررسی راههای مراقبت از دندان های مصنوعی از قول متخصصین کلینیک دکتر الهه صادقی می پردازیم.

بهترین روش تمیز کردن دست دندان مصنوعی چیست؟

به طور کلی برای تمیز کردن دست دندان روشهای مختلفی توصیه می شود. ولی تفریبا بین تمامی دندانپزشکان این مراحل که ذکر می شود یکسان می باشد. در ادامه به بررسی این راهها می پردازیم.

وایتکس

 پروتزهای دندانی یا همان دندانهای مصنوعی از جنس آکریل ساخته می شوند. این آکریل ها مانند همه مواد مورد استفاده در دندانپزشکی در برابر برخی مواد آسیب‌پذیر است. بهترین روش برای مراقبت از دندانهای مصنوعی، استفاده ازتمیزکننده‌های آنزیمی ساخت کارخانه‌ها می باشد. چون بیشتر سالمندان و افرادی که از این دندانها استفاده می نمایند، به این مواد دسترسی ندارند، مناسب‌ترین روش استفاده از وایتکس است.  یک قاشق غذاخوری از ماده سفید کننده وایتکس یا سفید کننده خانگی را درون یک لیوان حل کرده و پروتزی که مواد سازنده آن فقط از آکریل است را درون آن به مدت یک ساعت قرار دهند.

شست وشو

سپس آن را خارج کرده و با یک مسواک نرم و صابون آنتی‌باکتریال مایع آن را بشویند. پس از شستشو برای از بین رفتن بوی وایتکس، پروتز را درون آب به مدت ۱۵-۳۰ دقیقه قرار داده و سپس در دهانشان بگذارند. این عمل را می‌توان به صورت روزانه انجام داد. اگر توانایی دست سالمندان کاهش پیدا نکرده است، می‌توانند با استفاده از مسواک نرم و صابون مایع روزی ۲ بار دست دندان خود را شستشو داده و این شستشوی شیمیایی را به روز آخر هفته موکول کنند.

سرکه

از سرکه خانگی سفید نیز برای این کار می‌توان استفاده نمود. بدین منظور باید یک قاشق غذاخوری سرکه خانگی سفید را درون یک لیوان آب حل نمایید. سپس دست دندان را در آن قرار دهید. این روش مزایای مهمی دارد. دو مورد از این موارد عبارتند ازضدعفونی کردن دندان مصنوعی و کاهش بدرنگی دندان‌ها.

لزوم شستشوی هفتگی و روزانه دندان مصنوعی

 تجمع باقیمانده مواد غذایی در دهان و اطراف دندانها و لثه، موجب ایجاد بوی بدی در دست دندان مصنوعی خواهد شد. اگر شستشو و تمیز کردن دندان های مصنوعی به درستی انجام نشود، برخی خرده‌های غذایی و میکروب‌ها درون خلل و فرج میکروسکوپی آکریل موجود در سطح دندانها نفوذ مینماید. پس از یک یا دو سالی که کسی که هیچ‌گونه حساسیتی به آکریل نداشته است، ناگهان به دست دندان حساسیت پیدا می‌کند. این حساسیت به دلیل آکریل نیست به دلیل همان مواد نفوذ کرده درون آکریل است که موجب تورم و پرخونی لثه‌های بیماران می‌شود.

دلیل لزوم خروج پروتز از دهان

 بهتر است در طول شبانه‌روز، ۸ ساعت دست دندان خارج از دهان باشد. زیرا بافت‌های تحت پوشش پروتز باید با هوای آزاد در تماس باشند. اگر پروتز از دهان خارج نشود میکروب‌های مضر بی‌هوازی در آن محل رشد پیدا کرده و باعث تخریب نسوج باقیمانده می‌شود.

ماساژ لثه ها بعد از خروج دست دندان

  به علاوه لازم است لثه‌ها با مسواک نرم برای دندان‌های قبلی ماساژ داده شوند. می‌توان این ماساژ را با یک حوله گرم و مرطوب به مدت ۳-۲ دقیقه انجام داد و بافت‌های تحت فشار را از حالت فشار خارج کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]