عصب کشی در بیهوشی

هرروز با پیشرفت علم، راههای مختلفی برای ارتقا درمانها ابداع می گردد. یکی از این راههای مدرن اجرای درمان عصب کشی در بیهوشی میباشد. معمولا این درمان برای افرادی که از بیماری دنتوفوبیا زجر می کشند و یا کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب قصد داریم راجع به این درمان درن برای شما توضیحاتی را ارائه دهیم.

عصب کشی

درمان عصب کشی دندان درمانی می باشد که برای درمان ریشه دندان های پوسیده و دندان هایی که عفونت دارند انجام می شود. گاهی اوقات دندان ها به علت پوسیدگی فراوان و وسعت تخریب بدون هیچ علائم خاصی نیازمند درمان ریشه هستند. اما در اکثر مواقع دندان هایی که نیازمند درمان ریشه می باشد علائم خاصی را دارند. علائمی مانند افزایش حساسیت به سرما یا گرما، حساس شدن به احساس درد حین جویدن، ورم کردن، خروج چرک از لثه، درد خود به خودی، درد شبانگاهی، تغییر رنگ دندان و دردناک شدن غدد لنفاوی در ناحیه سر و گردن، همراه هستند.

درمان بدون درد

مهمترین علامت مشکلات دندان، درد می باشد. در حین درمان هم فرد درد زیادی را باید تحمل نماید. برای درد نکشیدن حین درمان، دندان فرد را بی حس میکنند. بخصوص برای وقتی که دندان هنوز عصب کشی نشده باشد. بی حس کردن دندانها باعث می شود، درمان های دندانپزشکی بدون کوچکترین دردی انجام گردد. در حال حاضر، بی حس نمودن دندان در سه حالت رخ می دهد.این سه حالت عبارتند از:

• فقط درد را کنترل میکنند.
  • اثر آرامبخشی دارند.
  • فرد به خواب رفته و پس از عمل بهوش می آید.

درمان کودکان

معمولا کودکان در حین درمان بیقرار می باشند. این بیقراری بنا به دلایل مختلف می باشد. از آنجایی که کودک در ابتدا باید آرام گیرد تا بتوان آن را درمان نمود. بهمین دلیل کودک را قبل از شروع کار به طرق مختلف آرام می کنند. یکی از این راهها بیهوشی می باشد. البته که قبل از اقدام به این کار باید معاینات خاصی برای کودک رخ دهد. معایناتی از قبیل بررسی مسیر تنفسی کودک و یا انجام آزمایشات مختلف. پس از اطمینان از سلامت کودک او را بیهوش مینمایند.

داروهای آرامبخش

برخی تصور می کنند داروهای بی حسی و آرامبخش یکی هستند. این تصور کاملا غلط می باشد. این دونوع داروی متفاوت می باشند. استفاده از داروهای آرامبخش بعنوان داروهای مکمل داروهای بیحسی انجام میگیرد. این داروها اغلب باعث کم شدن استرس و ضطراب بیمار می گردد. تاثیرمحسوسی در کاهش درد بیمار ندارد.

مدت زمان اثر این داروها به میزان دوزاستفاده شده آنها برای بیماربستگی دارد. معمولا فرد پس از درمان با بیهوشی تا  24 ساعت نباید رانندگی نماید.

انواع داروهای آرامبخش

امروزه انواع آرام‌بخش‌ توسط دندانپزشکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پرطرفدارترین طبقه بندی، سه نوع مختلف دارند:

آرام‌بخش‌های خوراکی

این آرامبخش ها را باتوجه به میزان اضطراب فرد مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع آرامبخش باعث تسکین درد نمی باشد. از مهمترین و معروفترین نوع اینداروها می توان به دیازپام اشاره نمود.

آرام‌بخش‌های تزریقی وریدی

همانند آرام‌بخش‌های خوراکی، این نوع آرامبخش ها هم درد را تسکین نمی‌دهند.  در نتیجه ازاین آرامبخش ها به عنوان مکمل  بی‌حسی موضعی استفاده می شود.

آرام‌بخش نیترو اکساید

این نوع آرامبخش از طریق استنشاق گاز می باشد. استنشاق گاز نیتروس اکساید و یا گاز خنده یک حالت ریلکس بودن را به بدن القا می کند. پس از مصرف این گاز دردی حس نمی گردد.

عکس العمل بیمار نسبت به بیهوشی

هر فرد پاسخ متفاوتی به بیهوشی می دهد. این پاسخ ها به یک سری علل مختلف متفاوت دارد. پزشک قبل ازاقدام به بیهوشی یک سری معاینات و آزمایشات انجام می دهد. با انجام این معاینات از واکنشهای خیلی شدید به بیهوشی جلوگیری می گردد. مسائلی که باید مورد بررسی قرار گیردعبارتند از:

• سرگیجه .
  • از دست دادن کامل هوشیاری .
  • وضعیت عمومی علائم حیاتی  .
  • ضربان قلب باید مدام کنترل شود.
  • حساسیت قبلی یا واکنشهای آلرژیک به داروهای مورد استفاده.
  • بارداری.
  • بستری شدن به علت های مختلف از قبل.