همه چیز درباره اوربایت

توسط | 17 فروردین 1401 | بلاگ | 0 دیدگاه

اوربایت چیست

اگر در زمان رویش دندان، شرایط به صورت اصولی پیش نرود ممکن است اختلالات مختلفی برای فرد پدید آید. دندانها نامرتب، دندانهای جلو افتاده در یکی از فکین یا هر دو فک، فک های نامتناسب و سایر مواردی که ممکن اتفاق بیافتد. در این مطلب به بررسی یکی از اختلالات مرتبط با رویش دندان به نام اوربایت از دیدگاه  دکتر الهه صادقی می پردازیم.

اوربایت دندان چیست؟

اوربایت یکی از اختلالاتی است که فقط در صورتی که شدید باشد، خود فرد آنرا تشخیص می دهد. در غیر این صورت فقط دندانپزشک متخصص قادر به تشخیص آن می باشد. ولی این حرف به چه معناست؟ در یک فرد نرمال، دندانهای فک پایین تقریبا از دندانهای فک بالا دو میلیمتر عقب تر می باشد. علاوه بر آن هنگامی که دندانهای فک بالا بر روی دندانهای فک پایین قرار می گیرد، تقریبا 4 میلیمتر از سطح دندانهای پایینی را می پوشاند. اگر این همپوشانی بیش از این حد باشد، در علم دندانپزشکی گفته می شود که فرد دچار اختلال اوربایت می باشد. ممکن است این اختلال نامتقارن باشد. یعنی ممکن است که فقط در یک سمت دندانها بهم ریخته باشند.

دلایل اوربایت دندان

دلایل اوربایت

• اختلالات ژنتیکی

معمولا این اختلال از والدین به کودک ارث می رسد. البته این مسئله فقط مرتبط با اختلال اوربایت نیست. بلکه ممکن است فرد یک سری اختلالات در رشد فک را هم به ارث ببرد. مثلا یک از فکها بزرگتر از دیگری باشد.

• عادت های نادرست

در زمان شکل گیری فک ها و رویش دندانها ممکن است توسط کودک یک سری عادات اشتباه انجام گردد. این مسئله می تواند منجر به اختلال در شکل گیری فک ها گردد. عاداتی مانند مکیدن انگشتها و یا مکیدن پستانک. این عادت موجب تغییر فرم استخوان فک ها و همچنین شکل رویش دندانها می گردد. علاوه بر این عادات زبان زدن به دندانها نیز از عوامل ایجاد اختلال اوربایت می باشد.

نشانه‌ ها وعلائم اوربایت دندان

نشانه‌ ها و علائم اوربایت دندان

اختلال اوربایت دارای یک سری علامت و نشانه‌های خاص می باشد. از جمله مهمترین این موارد عبارت است از:

• اختلال در تکلم کودکان
  • بیرون ماندن دندانهای فک بالا از لب ها
  • فرم ناخوشایند گونه
  • فرم نازیبای چانه
  • احساس درد در ناحیه دهانبخصوص فک ها در هنگام جویدن
  • لقی و سایش دندانها زودتر از موعد نرمال
  • دندان قروچه بیش از حد در هنگام خواب
  • تنفس از راه دهان
  • سر درد

این علائم بارزترین نشانه ها و علائم اوربایت می باشد. اگر این موارد را در فردی مشاهده نمودید، به او توصیه کنید که به دندانپزشکی در شمال تهران برای بررسی های بیشتر مراجعه کند.

مناسبترین زمان برای درمان اوربایت دندان

به طور خلاصه بهترین زمان برای درمان انواع اختلالات فک و استخوان، قبل از بلوغ می باشد. در این زمان رشد بدن هنوز ادامه دارد. براحتی در این زمان می توان فرم فک ها را تغییر داد. به دنبال آن انواع اختلالات فکی و دندانی در سریعترین زمان درمان می گردد. اگر تا قبل از 12 سالگی اقدام به درمان این اختلالات نمایید، فقط با درمان ارتودنسی مشکل حل می گردد. اما بعد از این سنین و وقتی که رشد فکین تکمیل می گردد، برای رفع اختلالات ممکن است نیاز به درمانهای جانبی دیگر همچون جراحی فک و صورت داشته باشید.

روش‌های درمان اوربایت دندان

روشهای متعددی برای درمان اوربایت پیشنهاد می گردد. از جمله رایج ترین این متد میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

• استفاده از براکت.
  • کش ارتودنسی.